ممکن است بخواهید بدانید سایت یا وبلاگ خود را بهتر است کجا ایجاد کنید؟ در سرویس های وبلاگدهی و سایت ساز یا مستقیما یک هاست خریداری کنید و سایت خود را با وردپرس ایجاد کنید؟

برای ایجاد سایت معمولا دو گزینه پیش روی افراد است:

1- استفاده از سرویس های سایت ساز و وبلاگدهی مانند بلاگ بیان، میهن بلاگ و بلاگفا

2- ایجاد سایت کاملا شخصی روی یک cms (سیستم مدیریت محتوا) رایگان مانند وردپرس

بیایید ببینیم این گزینه ها هر کدام چه ویژگی‌ها، نقاط ضعف و نقاط قدرتی دارند و چه تفاوت هایی با هم دیگر دارند.

سرویس های وبلاگدهی و سایت ساز:

هاست و میزبانی:

عدم نیاز به تهیه هاست برای میزبانی سایت. در این سرویس ها شما هیچ نیازی به پرداخت هزینه برای فضای میزبانی از محتوای سایت خود ندارید و همه این کارها توسط سرویس ارائه دهنده خدمات مانند بلاگ بیان ارائه می شود. 

معمولا پیدا کردن و خرید یک هاست مناسب دغدغه بسیاری از افراد است که اقدام به ایجاد سایت شخصی می کنند. تهیه هاست مناسب معمولا هزینه بالایی دارد و البته دردسرهای خاص خود را. ولی در سرویس های وبلاگی شما نیازی به پرداخت هزیته هاست ندارید!

کدنویسی و امکانات:

در سرویس های وبلاگی شما تقریبا هیچ نیازی به کدنویسی نخواهید داشت و تنها جایی که ممکن است مقداری کدنویسی نیاز باشد در مورد قالب وبلاگ است که آن هم می توانید از قالب های آماده ارائه شده در سطح وب استفاده کنید. 

سرویس های وبلاگی تقریبا همه آن چیزهایی را که برای وبلاگ نویسی نیاز دارید برای شما آماده کرده اند و تنها کاری که شما باید انجام دهید تولید محتواست! 

البته بدیهی است که این قابلیت‌ها محدود باشند و امکان افزودن ماژول ها یا امکانات ویژه تقریبا در این سرویس ها امکانپذیر نیست و یا لااقل برای عموم وبلاگها فعال نشده است!

امنیت و پشتیبانی:

در سرویس های وبلاگی چنان چه پسورد اکانت خود را پیچیده و غیرساده انتخاب کنید تقریبا از نظر امنیتی می‌توانید با خیال راحت به وبلاگ نویسی بپردازید زیرا اکثر سرویس‌های وبلاگی ملاحظات امنیتی را به طور کامل رعایت کرده و یک بستر کاملا امن و مطمئن را برای شما تدارک دیده‌اند تا به راحتی به کار وبلاگ‌نویسی بپردازید. پس در سرویس‌های وبلاگی نگران مسائل امنیتی نباشید و خیالتان راحت باشد!

در مورد پشتیبانی هم باید گفت تجربه شخصی نشان می دهد که شما تقریبا هیچ گاه نیازمند مراجعه به پشتیبانی این سایت‌ها نخواهید شد و اگر هم موردی پیش بیاید قسمت پشتیبان این سایت‌ها تا رفع مشکل در کنار شما خواهند بود

سرعت و کارایی:

سرویس های وبلاگی عموما به خاطر استفاده از سرورهای قدرتمند و کدنویسی بهینه سرعت و کارایی بالایی دارند و وبلاگها و وبسایت های ایجاد شده با آنها عموما سریع و کارآمد هستند